UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA

Upadłość konsumencka, czyli bankructwo osobiste, była jeszcze do niedawna pojęciem obcym i niepraktykowanym. Pojawienie się nowych prawnych rozwiązań i regulacji sprawiło, że coraz więcej osób zaczęło decydować się na jej ogłoszenie. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej ma wpłynąć pozytywnie na sytuację dłużnika, pomagając mu rozwikłać problem, który do tej pory wydawał mu się nierozwiązywalny.
Upadłość konsumencka – definicja
Czym jest upadłość konsumencka? Upadłość konsumencka to z definicji redukcja lub umorzenie zobowiązań osoby fizycznej lub podmiotu prowadzącego firmę w przypadku zaistnienia niezawinionej niewypłacalności. Niewypłacalność dłużnika stanowi główny argument do przeprowadzenia upadłości konsumenckiej.
Przyczyny upładłości konsumenckiej
Do niewypłacalności może doprowadzić brak kontroli nad wydatkami czy decydowanie się na kolejne pożyczki bez zastanowienia. Przyczyna nigdy nie jest banalna, na upadłość konsumencką pracuję się długo – swoimi decyzjami, podejściem i brakiem regulacji zobowiązań. Przyczyn upadłości jest kilka i nie można jej traktować jednoznacznie. Utrata pracy, choroba – to najczęstsze czynniki powodujące zaistniałą sytuację, ale zdarzają się również przypadki, w których ktoś ogłasza upadłość z powodu utraty bliskiej osoby, załamania nerwowego, depresji lub zbyt dużej ilości zobowiązań, by móc im w efekcie podołać.
Na jakiej podstawie można ogłosić upadłość konsumencką?
Podstawą prawną ogłoszenia upadłości konsumenckiej są przepisy zmieniające ustawę „Prawo upadłościowe i naprawcze”, które weszły w życie 31 grudnia 2014 r. Z upadłościowego postępowania sądowego można skorzystać, jeśli ktoś stał się niewypłacalny, brakuje mu funduszy na codzienne wydatki, jak również na regulację kredytów i pożyczek. Jeśli opóźnienia w bieżących płatnościach trwają dłużej, niż 3 miesiące, konsument zyskuje wtedy prawo do ogłoszenia upadłości.
Dla kogo jest upadłość konsumencka? Kwestie formalne
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej ma także pozytywne skutki dla osób, wobec których toczy się obecnie postępowanie sądowe lub egzekucyjne, związane z egzekwowaniem długów. Kiedy bowiem stają się one upadłymi, wszystkie postępowania podlegają umorzeniu i dani wierzyciele nie mogą się więcej ubiegać o uregulowanie należności z tytułu długów. Podobnie sprawa ma się zresztą z postępowaniem windykacyjnym. Po ogłoszeniu upadłości windykatorzy nie posiadają już prawa do kontaktowania się z upadłym.
Co upadły zyskuje jako człowiek?
A co w praktyce daje ogłoszenie upadłości konsumenckiej? Przede wszystkim – wolność podejmowania decyzji zakupowych i zdjęcie z barków poczucia bezradności. Zalety upadłości przynoszą zarówno materialne, jak i niematerialne korzyści, co w obu przypadkach przenosi się na podwyższenie jakości życia.
Pierwszą mocną stroną ogłoszenia upadłości konsumenckiej, która zresztą stanowi jej główny cel, jest oddłużenie osoby, składającej wniosek. Dochodzi do niego w momencie, gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie. Od tego momentu wszelkie należności podlegają natychmiastowemu umorzeniu.
Podjęcie takiej decyzji zwiększa komfort psychiczny i gwarantuje on dłużnikowi potrzebną chwilę oddechu od stresu, z jakim musiał się zmagać podczas wieloletnich przepraw z wierzycielami oraz windykatorami. Dzięki temu poprawia się u dłużnika komfort życia – na nowo może podejmować zawodowe wyzwania i czerpać radość z życia. Co więcej – ogłoszenie upadłości ma zbawienny wpływ na zdrowie, znikają zmartwienia. Warto też zwrócić uwagę na to, że upadły nie musi się borykać z dręczącymi go dotąd wyrzutami sumienia, ponieważ jego najbliżsi są już bezpieczni i nie ma więcej powodu obawiać o ich przyszłość (zwłaszcza w wymiarze materialnym).
Podsumowując – w momencie, gdy decydujemy się ogłosić upadłość konsumencką, zyskujemy możliwość: